РЕЧИ И ИЗЯВЛЕНИЯ
Изявления на президента Росен Плевнелиев и на служебния министър-председател и министър на външните работи Марин Райков по повод приключилия мандат на назначения от държавния глава служебен кабинет (13 март-29 май 2013 г.) I част
2013-05-31 13:53:00
РОСЕН ПЛЕВНЕЛИЕВ:
Добър ден и добре дошли на всички в президентската институция.
Преди малко повече от два месеца и половина оттук започна пътят на служебното правителство на Марин Райков. Тук бяха очертани неговите приоритети. Поставих пред министър-председателя и министрите амбициозни задачи, които трябваше да бъдат свършени за кратко време. Много проблеми имаше на дневен ред, които не търпяха отлагане. Но свършеното за пореден път доказа, че служебните правителства са тези, които са успокоявали нацията в кризисни моменти и са задавали правилната посока за развитие на страната.
В ситуация на една много тежка социална, икономическа, политическа и парламентарна криза служебното правителство пое нелеката задача да гарантира финансовата стабилност, да осигури общественото спокойствие и да възстанови социалния диалог между институциите и гражданите. Служебното правителство се справи с двете най-важни задачи, които стояха пред него – внесе успокоение в нацията и организира успешно прехода към нов парламент и правителство.
В тази посока изключително полезна бе работата на Изборния борд към Министерския съвет, една изключително полезна инициатива на служебното правителство. То даде допълнителна експертиза и публичност за изборния процес. Организацията на изборите бе на ниво. Такава е и оценката на международните наблюдатели. Разбира се, има и други политически оценки.
Както вече заявих, уважавам конституционните права на всеки политически субект и решенията на компетентните български институции, имащи отношение към изборния процес. Но моето мнение е категорично и ясно – организацията на изборите бе на ниво, изборите бяха свободни и демократични.
Кабинетът на Марин Райков работеше открито и диалогично. Обществените съвети към Министерския съвет и отделните министерства показаха, че това са работещи модели на взаимодействие между държавните институции и обществото. Надявам се и в бъдеще този начин на работа да продължи. Защото само така можем да отворим вратите на институциите за гражданите, за техните идеи, да ги включим в процеса на вземане на важните решения. Считам, че това е правилната посока и за възстановяване на диалога и на доверието между политиците и хората.
Служебното правителство по Конституция има ограничен мандат. То не може да прави големи реформи, няма законодателна инициатива. Въпреки това предприе важни мерки по редица наболели проблеми и неотложни задачи пред нацията. Въпреки това служебното правителство и не просто само заради проблемите, но и преди всичко заради компетентността и изключителната мотивация, с която те подходиха от първия ден, постигна много. Отчетът на служебния кабинет бе направен ясно преди дни, министерство по министерство, както и общо. Днес ще чуете и думите на министър-председателя Марин Райков. Искам да отлича най-важното, което беше свършено, а след това да чуете и моята оценка.
Една от първите задачи на правителството бе всяко едно министерство да направи анализи и в рамките на ограничения и труден бюджет да подпомогнат хората, които най-тежко пострадаха от кризата. Служебното правителство подготви още в първите си дни спешен пакет от мерки в размер на 41 млн. лв. в подкрепа на най-уязвимите групи на обществото, най-сериозно засегнатите от кризата в страната. Допълнителни средства бяха насочени към национални програми за заетост. През мандата на служебното правителство безработицата спадна с повече от 1%. Лихвите по 10-годишните държавни ценни книжа спаднаха от 3,6 в първия ден на 3,4% в последния ден. Лихвите са важен показател, защото те се плащат от фирмите и от хората. Днес същите тези лихви по 10-годишните книжа на Турция са примерно 6,2 %, Словения – 5,7 %. В Унгария, Румъния, Испания, десетки други държави в Европа, те са по-високи, отколкото в България. Забележете, по време на служебното правителство, когато имаше протести и когато имаше сериозна доза несигурност. Ето ви едни ясни цифри, които показват много вложен труд и добри резултати. Пожелавам си, разбира се, тази тенденция да продължи.
Също така бих посочил, че застраховката срещу неплащане на дълг - знаете, това е много важен индикатор за всяка една от държавите и предвестник на криза за всяка една от държавите на планетата – по време на служебното правителство спадна. Това означава само едно – доверието на световните пазари и инвеститори се увеличи. Надявам се тези параметри да останат същите, дори да бъдат още по-добри по време на новото правителство. Пожелавам си тези тенденции да продължат и разбира се, всеки един оттук нататък също така да работи за стабилност, както и служебното правителство го направи с доказани резултати.
По план пенсиите бяха увеличени от 1 април. Енергетиката бе един от основните приоритети пред служебното правителство, тъй като проблемите там изкараха хората на улицата. С помощта на Европейската комисия и Световната банка бе извършен пълен международен анализ в сектора, който дава яснота на проблемите и механизмите, чрез които те могат да бъдат решени. Неведнъж съм казвал, че либерализацията на енергийния пазар е една от предпоставките за трайно и дългосрочно решаване на проблемите в енергетиката. Радвам се, че служебното правителство успя да предприеме ефективни мерки в тази посока.
Гражданите поискаха прозрачност на договорите в сектора „Енергетика”, а служебното правителство отговори на тези очаквания – над 200 договора бяха сложени на сайта. Нека да посоча, че и един от най-добре работещите обществени съвети беше този в Министерство на икономиката, енергетиката и туризма. Но и във всички останали министерства ние видяхме как тези смислени формати допринасят за развитие, за спокойствие и за резултатност. Надявам се тази приемственост да продължи и в другите министерства. Разбирам, че новият министър на икономиката ще продължи с обществения съвет към Министерство на икономиката и енергетиката и искрено го поздравявам за това.
По отношение на малките и средни предприятия - бяха увеличени авансовите плащания в оперативна програма „Конкурентоспособност”, за да могат фирмите да получат глътка въздух в труден за бизнеса период. За два месеца бяха раздадени над 300 млн. лв. кредити по програма „Джереми” на малки и средни предприятия, и то на двойно по-ниски лихви. Министерство на финансите разплати още в първите си дни приоритетно на малките и средни предприятия своите задължения.
Оценявам като изключително важно увеличението на безвъзмездната помощ по Програма за енергийно обновяване на жилищните сгради. Сега българските граждани, които искат домовете им да станат енергийно ефективни, могат наистина реално да намалят своите сметки за ток и отопление, като участват в тази програма. И могат да получат не 50 %, а 75% безвъзмездна помощ. МРРБ осигури и допълнителни 100 хил. лв. за хората, които не могат да си позволят дори и минималните оставащи 25% от стойността на ремонта. Реализацията на Програмата за енергийна ефективност е от стратегическо значение за нацията. Тя ще подпомогне малките и средни предприятия, ще промени българските градове, ще създаде десетки хиляди работни места. Тя трябва да се случи.
Служебното правителство продължи ускорено работата по големите инфраструктурни проекти. До края на юни ще бъде завършена магистрала „Тракия”. Други три важни проекта ще бъдат готови през юни-юли, а именно автомагистрала „Струма” Лот 1, участъкът на Софийския околовръстен път до гара Яна и частта от автомагистрала „Хемус” в участъка Шумен-Белокопитово. Беше завършено окончателно строителството на „Дунав мост 2”. Сега текат процедури по Акт 16, а на 14 юни предстои и тържествено откриване.
Разработени бяха електронни досиета на големите инфраструктурни проекти, които дават възможност за тотална публичност и контрол къде се харчат големите пари на нацията. Министерството на правосъдието направи оценка и актуализация на стратегията за продължаване на съдебната реформа. Продължена бе работата по законопроекта на нов Наказателен кодекс. Той вече е пред приключване. Действията в тази посока са във фокуса и на Европейската комисия, която в края на годината ще излезе с доклад за напредъка на България по Механизма за сътрудничество и оценка.
Електронното управление намери своето дългоочаквано решение. Министърът за развитие на електронното правителство и неговият екип само за 10 седмици изготвиха интегриран Национален план за развитие на електронното правителство с ясни приоритети, като електронни обществени поръчки, електронен бизнес, електронни общини, електронно здравеопазване, електронно образование, електронно правосъдие и др. Предложи се проект за единен орган за управление. Посочиха се ясните механизми как да се случи. Планираха се и 120 млн. евро европейски средства за развитие на електронното правителство в следващия период 2014-2020 г. Искрено вярвам, че ако се положат системни усилия и се надгради постигнатото и се изпълни заложеният план, до края на 2015 г. България може да има решителен пробив в електронното правителство в интерес на милиони български граждани. Важна мярка за гарантиране на прозрачност и публичност е изграждането на система за електронни обществени поръчки. Надявам се работата по този договор да започне бързо след неговото ратифициране в Народното събрание.
Като едно от най-смелите решения на служебното правителство бих оценил приемането на правила за управление на парите на държавните предприятия, с цел диверсификация на риска и по-голяма прозрачност. Разчитам за успешно въвеждане на тези правила и приемственост от следващото правителство.
Като президент винаги съм настоявал българското културно наследство да намери по-широко присъствие в световен мащаб. Затова се радвам и съм благодарен на служебното правителство, защото именно в техния мандат България депозира допълнителни кандидатури, които да бъдат включени към регистъра на световното нематериално културно наследство на ЮНЕСКО.
Вероятно в бъдеще ще се дават много и различни оценки за назначеното от мен служебно правителство. Разбира се, всеки е в правото си да го прави. Служебното правителство бе правителство на България, което работи по национални приоритети и по зададени от гражданите проблеми. Затова призовавам народните представители и новото правителство на България да припознаят и подкрепят добрите идеи на служебното правителство, като например подготвените промени в Закона за енергетиката, концепцията на проектозакона за иновациите и всичко, което споменах до момента – електронни обществени поръчки, интегриран план за електронно правителство, Изборен борд и много, много, много други наистина добри идеи.
Искаше ми се, въпреки краткия мандат на служебното правителство, да бъде довършен и законопроектът за професионалното образование. Продължавам да отстоявам позицията си, че е изключително важна приемствеността, винаги когато постигнатото може да бъде в полза на България и гражданите, и се надявам този законопроект много скоро да бъде довършен.
Един ден, от дистанцията на времето, историята ще даде своята обективна и безпристрастна оценка. Аз не претендирам за безпристрастност. Напротив, в изпълнение на Конституцията на страната аз назначих служебното правителство на Марин Райков, защото политическите партии от 41-вото Народно събрание не успяха да излъчат правителство.
Ето и моята оценка.
Служебното правителство стартира в дни на масови протести, невиждани от 15 години, с предпоставки дори за ескалация на напрежението по улиците, но и в много горещи сектори на икономиката – БДЖ, мините, енергетиката, превозвачите, пчеларите, дълъг е списъкът. Служебното правителство успокои държавата, гарантира плавен и демократичен преход към нов парламент и правителство. Служебното правителство си тръгва с достойнство и с високо вдигната глава. То не допусна сериозни грешки. Имаше конструктивен и позитивен подход и даде пример за приемственост. Може би единственото правителство в демократичния преход, което до последния ден работи в екип, без никакво напрежение между министрите. Показа, че може да се върши много работа, когато си професионалист, но и преди всичко когато имаш свободата да действаш принципно и по съвест. Когато никой не искаше да поеме отговорност, тези достойни българи поеха отговорност. Много се съмняваха, че те ще се справят, но те се справиха, без да му бъде дадена нито една минута спокойствие, камо ли сто дни.
Служебното правителство доказа, че България може да се управлява успешно чрез експертиза и принципна позиция, без зависимости и задкулисни договорки. Служебното правителство промени сериозно тона между изпълнителната и съдебната власт. То не командваше съдебната власт и създаде среда тя да може да функционира спокойно и да взема решения по съвест. Зададе режим на диалог и сътрудничество, а не на диктат, режим на взаимодействие, а не на противопоставяне. Проблемът на българската съдебна система винаги е бил, че политиците искат независима съдебна власт, но ако може със съдии, назначени от тях. Служебното правителство даде пример за обратното.
Едно от най-големите постижения на служебното правителство е, че направи българската енергетика много по-прозрачна. Най-после бе зададен с пълна сила справедливият въпрос – как енергетиката да работи за интересите на страната и на гражданите, а не на група лобисти. За пръв път всички заедно – производители, разпределители, представители на зелени, кафяви, атомни и всякакви други енергийни производители, включително и представители на протестиращите граждани, заработиха заедно. Обществените съвети, стартирали по идея на президентството, се случиха. Пазете ги! Защото те са гаранция срещу работата на тъмно и на парче. Те доказаха, че когато проблемите се покажат експертно и от А до Я, дори и най-трудните от тях ще намерят своето решение.
Стана кристално ясно, че когато се говори и се действа само политически в енергетиката, както винаги досега – със скрити клаузи, със засекретени договори - се получава хаос. За първи път в историята на България се проведе честен разговор за енергетиката – какво работи, какво не работи, колко струва. Всички по веригата бяха осветени, а не само някои удобно да бъдат показани спрямо ситуацията. Днес ще се проведе и изключително важно заседание на обществения съвет към Министерство на икономиката, енергетиката и туризма за новия ценови модел в енергетиката, както и за подготвените от служебното правителство промени. Както винаги, то ще се проектира в интернет. И аз съветвам българите да видят този обществен съвет.
Служебното правителство направи и решителен пробив в проекта „Набуко-Запад”, като финализира оценката на въздействие на околната среда и всички административни процедури по проекта. С този проект за пръв път България може да извоюва свободата и правото на избор от кого да купува газ.
Служебното правителство подготви Национална програма за енергийна ефективност с единен орган на управление, ясни функции и законодателни промени. Проведе изключително успешни разговори и преговори в Брюксел, в резултат на което субсидията за българските семейства за саниране на жилища бе увеличена от 50 на 75%. Нека ясно да се чуе. Няма друга такава държава в Европейския съюз, която да е получила толкова силна подкрепа и толкова висок процент.
Служебното правителство продължи и ускори работата по еврофондовете. То показа, че имаме работеща система, която трябва да се запази и надгради. Ключовите думи за еврофондовете днес са договаряне, изпълнение и ускорение, а не ненужни реформи, промени и смут в системата, които могат да се окажат вредни и пагубни, а България да изгуби много пари и време. Екипите в министерствата, които отговарят за еврофондовете, си разбират от работата, но комуникацията между тях не е най-добрата. Именно затова е жизненоважно министрите, отговарящи за еврофондовете, да работят в екип и да има вицепремиер по еврофондовете.
Служебното правителство изготви последователно втори и трети вариант на Партньорското споразумение с Европейската комисия. Напомням, става въпрос за 15,2 млрд. лева за България до 2020 година. Последният вариант е ясен. Просто трябва да бъде надграден и финализиран. След две седмици стартират преговорите с Европейската комисия по споразумението, които да приключат с подписване на договора между България и Европейската комисия не по-късно от края на годината. Това е важно, за да може България да ползва еврофондове от първия ден на новата финансова рамка 2014-2020 г., а не да имаме три изгубени години, както се случи в периода 2007-2009. Беше изготвен и подробен анализ за периода 2007-2013, с оглед адаптиране на програмите и минимизиране на риска за загуба на еврофондовете по правилото n+2, n+3.
Работихме за образованието – най-смисленият и дълготраен приоритет на нацията. Дано на всички вече е станало ясно, че науката и иновациите, университетите и бизнесът трябва да вървят заедно. Досега вървяха поотделно.
Електронното правителство е нужно на всички. То не е нужно на министрите толкова, колкото е нужно на милиони българи. Служебното правителство изготви и пое ангажимента, който бе изпълнен, за национален интегриран план, за неговото поетапно въвеждане. Дано да се изпълнява и от следващото правителство и дано да има поне заместник-министър, който да обединява, координира и ръководи политиката за електронно управление за България. В служебното правителство имаше министър.
Нека следващото правителство надгради пилотния проект на служебното правителство за електронните обществени поръчки и електронно досие на големите инфраструктурни проекти. Това е истинска революция за България. Пълна прозрачност и обективност на обществените поръчки. Нека никой не си помисля да спре програмите за енергийна ефективност, за електронно правителство и за електронни обществени поръчки.
През юни ще бъде готов и кадастърът за дюните, още един много смислен проект на служебното правителство в защита на българската природа.
Обобщавам. Служебното правителство остави една малко по-различна култура на приемственост и общуване в българската политика. С малко пари постигна много. Това се нарича ефективност. Това бе едно скромно, но посветено и трудолюбиво правителство. Имахме точен, дипломатичен, умерен и добронамерен премиер. Марине, благодаря!
Тримата вицепремиери – Катя, Деяна и Илияна, компетентни и решителни, допринесоха в голяма степен за добрия резултат. Благодаря ви.
Всички работиха и се справиха достойно. Благодаря на всички членове на служебното правителство, че бяха отговорни в труден момент за страната и изпълниха своя граждански и политически дълг. Вярвам, че ще помагате и в бъдеще с вашата експертиза и вашата посветеност за развитието на нацията и на държавата.
Благодаря.