РЕЧИ И ИЗЯВЛЕНИЯ
Изявления на президента Росен Плевнелиев и на служебния министър-председател и министър на външните работи Марин Райков по повод приключилия мандат на назначения от държавния глава служебен кабинет (13 март-29 май 2013 г.) II част
2013-05-31 13:55:00
МАРИН РАЙКОВ:
Преди малко чухме президента на България да подчертава, че нашето правителство не е имало възможността да се ползва от този кредит на толерантност от 100 дни, който е традиционен за управляващите екипи в цивилизования свят. Това е нормално всъщност, защото целият период на нашето управление беше 78 дни. Аз моля всеки един от вас да си помисли какво е свършил за тези 78 дни. И сега чухте оценките на държавния глава и това, което той сподели с вас като свои наблюдения. Те, разбира се, се покриват с моите. По всяка вероятност той в своето изложение е отразил и една немалка част от това, което аз имах намерение да споделя с вас.
Ако е вярно, че животът на едно правителство се измерва със скоростта, с която то създава врагове, аз искам да подчертая, че още от първия ден на своето управление ние наследихме противниците на своите предшественици, но не наследихме подкрепата, която те имаха в част от политическия спектър. Дори в личен план мога да кажа, че с известна дистанция спрямо мене подходи и моето собствено политическо семейство. Нашето правителство нямаше парламент, който да генерира подкрепа за него. Вярно е, някои ще кажат – това ви спести парламентарния контрол. Ни най-малко. Ние всяка седмица доброволно се подлагахме на активния журналистически разпит, който вие ни организирахте, уважаеми дами и господа журналисти.
Моето правителство беше експертно. Беше експертно, защото в него работеха само експерти и нямаше нито една политическа фигура. То беше програмно, защото от първия ден работеше по предварително заявена програма с много конкретни точки, по които ние днес се отчитаме пред вас. И разбира се, то беше служебно. Квалификация, на която някои хора особено много държаха, за да покажат, че едва ли не то не е пълноценно.
Вярно е, всъщност, те бяха прави за едно. Това правителство не беше като другите. То не служеше на никой друг, освен на тези, които имаха очаквания за управление на кризата в първите най-тежки месеци след масовото излизане на хората на улицата. Ние не бяхме правителство на нито една политическа сила, на нито една икономическа олигархия. Ние не бяхме нито отбор B, нито отбор C на една или друга политическа партия или това, което някои очакваха – на една или друга банкова групировка. Ние бяхме отбор А на България в този тежък момент от 78 дни.
Въпреки натиска, ние приехме правилата за управление парите на държавните дружества. Въпреки режисирания медиен линч, запазихме високо ниво на обществена подкрепа. След всяка поредна медийна кампания, съответен журналист идваше при мене и с приятелска, но ехидна усмивка, ме питаше дали вече не съжалявам, че съм приел предложението на държавния глава да оглавя това правителство. Аз, разбира се, казвах не. И след всеки мой отговор следваше нова кампания и съответен друг журналист, който ме питаше – а сега вече съжалявате ли. Следваше нова кампания и така.
Искам да кажа, че на нас, разбира се, не ни стигна времето. Не ни стигна времето, преди всичко за да финализираме някои от инициативите, които очертахме и за които вие вече чухте оценката на държавния глава. Не ни стигна времето преди всичко да пожънем това, което посяхме пред очите на българските граждани. Беше ясно казано – ние поехме управлението, когато никой друг не желаеше да го поеме. Поехме ангажимента да направим свободни и демократични избори. Дали бяха честни, ще определи историята. Защото честността на едни избори се определя от поведението на всички участници. Факт е. Редица политически партии ни упрекнаха, че не сме възпрепятствали нарушенията, които те правеха. Упрекнаха ни, че не сме предотвратили неразбориите, произтичащи от Изборния закон, който те приеха, че не сме взели конфронтационно поведение или че не сме взели страна в конфронтацията, която те генерираха, защото, видите ли, който не е с нас, е против нас.
В тази последна седмица пред мен стоеше въпросът как да отчета пред нацията извършеното от моя екип. Независимо че всяка седмица неотклонно, въпреки напрежението, давах пресконференции, независимо че дори в първия ден от работата на Народното събрание бях провокиран да се явя, за да участвам в парламентарно изслушване, за да не казвам парламентарен контрол, въпреки това помолих всички мои министри да дадат пресконференции, за да може експертно да запознаят обществеността с извършеното от тях.
Днес в присъствие на този, който ни назначи, на този, който ме назначи – президента на републиката, искам да подчертая няколко основни неща, с които смятам, че нашият екип има основание да се гордее. Моля предварително за извинение, че някои от тях ще се повторят с това, което каза държавният глава, но ние не сме си съгласували изказванията.
Преди всичко беше направен анализ на сектор „Енергетика”. Ние днес имаме всички необходими оценки. Благодарение и на нашите европейски партньори, и на експертите от Световната банка, картината вече е ясна. Много от препоръчаните мерки, по един или друг начин, са стартирани вече от това правителство, но аз ще маркирам основните.
Разработена беше нова система на ценообразуване от ДКЕВР, съвместно с Министерство на икономиката. Система, която гарантира запазването на цената на електроенергията и премахва изкривяванията в системата. Откритите на първо четене неефективности в държавните предприятия в сектор „Енергетика” разкриха резерв от близо 240 млн. Всичко това създава много солидни предпоставки да няма увеличение на цената на тока на 1 юли. Тази цел вече няма да е героизъм. Тя ще е просто логическо следствие от това, което направихме. Беше ясно подчертано, ние разсекретихме почти 200 договора в сектор „Енергетика”, защото за нас прозрачността беше важна.
Бяха приети съответните наредби, свързани с енергийния пазар, механизми за защита на най-уязвимите. Наредбите бяха за лицензиране на дейностите в енергетиката, регулирането на цените на електроенергията, регулиране на цените на природния газ, за достъп до газопреносните мрежи. В процедура на приключване е разделянето на НЕК от ЕСО в съответствие с изискванията на Третия енергиен пакет на Европейския съюз.
Разбира се, беше изготвен и Закон за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, който осигурява независимост на държавния регулатор както при избора на членовете му, така и при тяхната работа. Оня ден лично връчих този проект на закон на министър-председателя Пламен Орешарски.
Ясно беше казано, увеличихме безвъзмездната помощ по програмата за енергийно обновяване на жилищата от 50 на 75 %. Няма да се спирам на тази тема.
По оперативна програма „Конкурентоспособност” увеличихме авансовите плащания за бенефициенти, малки и средни предприятия, до 65 %. Раздадени бяха кредити на над 350 компании по програма „Джереми” на обща стойност значително над 200 млн. лв.
Инфраструктурните проекти запазиха темповете си на развитие и дори ускорихме работата по важните стратегически проекти. До края на юни ще бъде напълно завършена магистрала „Тракия”, която се строи, знаете, от 40 години. Други четири важни обекта ще бъдат готови следващите два месеца, в т. ч. и Дунав мост 2, чието финализиране, надявам се, че мога да разкрия този факт, беше буквално под въпрос до преди една седмица. Сега вече не е.
Спешно осигурихме пари за спиране на свлачища, за изграждане на разрушена инфраструктура поради бедствия. Знаете моята привързаност към градчето Неделино и страданията на неговите жители. Искам да вярвам, че следващото правителство ще финализира и ще изпълни ангажиментите, които поехме към тях.
От първия ден на своето управление призовах всички социални партньори към солидарност с тези, които живеят в бедност. Възстановихме тристранния диалог, настоях хранителните вериги да поемат ангажименти за подпомагане на нуждаещите се. Направеното в социалната сфера, както винаги сме подчертавали, никога не е достатъчно. Но ето и няколко основни факта. Осигурени бяха допълнително 41 млн. лв. за най-уязвимите. Еднократни помощи получиха деца с увреждания, осигурени майки на деца между една и две години, лица и семейства с доход до 10 лв. над определения минимален доход за енергийно подпомагане. С отпуснатия допълнителен финансов ресурс, имайте предвид че ние имахме един бюджет, от който не можехме да излизаме, с този допълнителен финансов ресурс обществените трапезарии ще продължат да работят през цялата година и освен това ще бъдат разкрити нови трапезарии.
Над 30 млн. лв. бяха насочени към национални програми за заетост. Създаден е механизъм за обвързване на квалификацията на кадри с потребностите на бизнеса. Факт е, че за тези три месеца безработицата падна с над 1%. С промяна на Наредбата за помощите за отопление гарантирахме, че всички пенсионери, получили енергийни помощи през изминалия отоплителен сезон, ще имат право на подпомагане и през зимата 2013-2014 г., въпреки повишението на пенсиите от 1 април, което между другото ние изплатихме, както обещахме. По време на моето управление, вие знаете, нямаше масови демонстрации. Не защото хората нямаха причина да бъдат недоволни, а защото знаеха, че ние не сме част от проблема, а сме част от решението.
Няколко на пръв поглед малки неща, но само на пръв поглед, бяха направени и в сферата на здравеопазването. Увеличиха се трансплантациите, в спешната помощ вече ще се осъществява гласова връзка между операторите на телефон 112 и операторите на телефон 150. Съвместно с Министерство на финансите беше намерено трайно решение на проблема с болницата в Девин, защото вие знаете моето лично отношение. Проблемите на всяка община имат значение в този сектор и ние никога не сме загърбили никой.
Успяхме да вдъхнем нужното уважение у нашите европейски партньори. Това беше между другото един деликатен приоритетен въпрос. Изработихме план с конкретни мерки за управление на риска, така че България да може да се възползва максимално от европейските пари. При изпълнение на всички заложени мерки рискът от загуба намаля от 272 млн. евро до 113 млн. евро. Дай боже, да намалее още. Вече няма бели петна на картата на България, които маркираха общините без планирани евросредства. Това се случи по наша инициатива, като на ниво Европейска комисия беше променена самата дефиниция за селски район. По този начин осигурихме равен достъп до евросредства на всички общини, включително и на едни нови 33 общини, които ще имат достъп до финансов ресурс по Програмата за развитие на селските райони.
Продължихме без каквото и да е прекъсване преговорите с Брюксел по споразумението за партньорство. За това дори бяхме критикувани от съответни политически сили, които ще имат възможност да видят какво сме преговаряли и че сме преговаряли не само надпартийно, но с едно невероятно високо чувство за отговорност. Вие знаете, че това споразумение маркира начините за усвояване на еврофондовете за следващия програмен период 2014-2020. Навреме изпратихме, както се очакваше от нас, втори работен вариант, съгласно работния график с Европейската комисия. Постигнахме много по-ефективна комуникация между институциите и секторните министерства и като резултат изработихме и трети работен вариант на споразумението. В този вариант анализът е по-изчистен и националните приоритети за финансиране са по-ясно формулирани и подредени по степен на важност. При запазване на сегашния темп на работа третият работен вариант на споразумението трябва да е окончателно готов юни месец, следващия месец.
Няколко думи за външната политика. Защото, както знаете, успоредно с тежестта на функцията на министър-председател, поех ангажимента да бъда и министър на външните работи на Република България за тези 78 дни, близо три месеца. Основната ни мисия, разбира се, беше да успокоя нашите европейски партньори, че България няма да ревизира своите ангажименти към общото ни европейско семейство, че няма да посегнем на пазарните правила, че няма да посегнем на чуждите инвеститори. В условията на тежка криза, през която минават почти всички европейски страни, ние ясно дадохме да се разбере, че въпреки социалния срив, подложил българите на тежки изпитания, ние няма да се подадем на евтин социален популизъм, превръщайки България в ново огнище на държавен банкрут в европейското пространство. Продължихме да бъдем предвидими играчи в това европейско пространство. Ясно заявихме подкрепата си за всички европейски политики, в чието разработване и осъществяване участвахме преди този социален взрив.
Принципите на приемственост, последователност, предвидимост залегнаха стабилно във външната политика на страната. Но успоредно с това, ние защитихме националното достойнство на българите в контекста на виждането за бъдещото европейско разширение, което продължихме да подкрепяме активно. Бъдещето на Европа не може да се гради зад гърба на европейците. То следва да отчита и интересите, и националната чувствителност на българите, на българската нация. Следователно, подкрепихме европейската перспектива на всички наши съседи от Западните Балкани, включително и на нашите еднокръвни братя от Република Македония. Същевременно, ясно заявихме, че в нашия общ европейски дом не се влиза с фалшиви и агресивни етнонационални доктрини и с посегателство върху българския национален идентитет. Настояхме общото историческо минало на българите в България и в Република Македония да се чества заедно, защото това, което ни е свързвало преди превратите 1944 г. и 1945 г., не може да ни разделя в бъдещето. Подадохме ръка на всички, но отказахме да легитимираме етнонационалните доктрини на омраза срещу българския народ и срещу неговата история във Вардарско.
С твърдост и с искрена диалогичност преодоляхме редица недоразумения с нашите турски приятели и съседи, с оглед професионалните интереси на българските превозвачи. Дължа да благодаря най-сърдечно на министъра на транспорта за неговата помощ. Този подход обаче трябва да продължи, за да не бъде ревизирано договореното. Договорихме ускорено отваряне на КПП с нашите гръцки партньори и приятели. Те и в бъдеще следва да бъдат наш стратегически партньор както в европейски контекст, така и с оглед на балканската тематика. Изграждането на инфраструктурата по Коридор № 4 и в бъдеще следва да остане основен приоритет на нашата външна политика, с оглед необходимия ни икономически достъп до Средиземно море. От това зависят икономическите перспективи на страната ни в редица ключови сектори.
Продължихме да бъдем незаобиколим партньор в борбата срещу международния тероризъм и ислямисткия радикализъм, но потърсихме солидарност и консенсус сред нашите партньори, за да не превръщаме България в изолиран прицел.
И още, моля за вашето внимание, като се извинявам, че ставам подробен, но, повярвайте ми, този отчет представлява само синтез на това, което ние сме правили за тези 78 дни.
Работата в областта на електронното правителство бе структурирана ясно. Президентът даде оценка за това. Ще подчертая само две неща от тези, които оставяме – споразумението с Европейската банка за възстановяване и развитие за създаване на модел и въвеждане в действие на система за електронизирани обществени поръчки, готова и цялостна стратегия за развитие на електронното правителство. Създадени са комисии за оценка и преразглеждане на учебници, на учебни помагала и учебни планове по български език и литература, история и цивилизация и математика от представители на БАН, Софийския университет, учители и експерти от Министерството. Нашето образование не е в добро състояние. Нашето образование се нуждае от лекуване. И не само от пари, а от реформи.
Проектозаконите за иновациите и за професионалното обучение са в напреднала фаза на обществено и експертно обсъждане. Проектът на проектозакона за иновациите също беше връчен от мен на премиера Орешарски.
В областта на спорта ясно идентифицирахме проблемите. Казахме нещата честно, открито, дори с риск да си създадем неприятели и благодаря много на министъра на спорта за това.
И накрая, но не на последно място, умишлено тази тема е последна, защото е акцент и призовавам за вашето внимание – ние наследихме оковите на един рестриктивен бюджет, наследихме поети категорични обещания, които нямаха абсолютно никаква опора в този бюджет. Въпреки това успяхме да набележим конкретни акции в социалната сфера, но без да рискуваме финансовата стабилност на страната. Финансова отговорност, отчетност, прозрачност – това бяха нашите цели.
Правилата за управление на парите на държавните дружества са факт. Те са вече задължителни, ако не бъдат ревизирани. Рискът е диверсифициран. Прозрачността гарантира контрола на спазването им. От 3.870 млрд. лева в края на февруари и началото на март, към 30 април фискалният резерв е вече 5.404 млрд. лв., а държавата е разплатила към фирмите и общините близо 97 млн. лв., като в това число влиза и възстановено забавено ДДС. И иначе казано, в периода на работа на служебното правителство бюджетният дефицит е намалял с 445 млн., а фискалният резерв е нараснал с 1.534 млрд. лв.
Уважаеми дами и господа, вие знаете значението, което винаги съм отдавал на отношенията си с медиите, с вас, журналистите, защото, както съм казвал и преди, медиите на една нация са това, което тя говори сама на себе си. Но това, което за мен е най-важно, е не какво днес пишат журналистите, а какво утре ще пишат историците за нашето правителство. За мен е важно какво ви каза днес този, който ни събра, който ни даде мандат за управление, човекът, комуто ние и цялата българска нация дължим уважение и лоялност – президентът на България. Искам да му благодаря за доверието, за това доверие, в което той ни облече, и за всекидневната помощ, която ни оказваше в тези трудни моменти.
Искам да пожелая на тези, които поеха властта от нас, един пълноценен и успешен мандат, след който като мен да застанат пред вас, пред лицето на нацията и със същото чувство на гордост и достойнство, на изпълнен дълг да отчетат това, което са направили.
Моите министри, те дадоха всичко от себе си. На тях дължа всичко – признателност, уважение и разбира се - извинение за напрежението, което неведнъж съм им създавал, защото очакванията на българите бяха изключително високи. Ситуацията беше тежка, а времето беше малко.
Искам да благодаря и на нашите семейства, които приеха да се лишат от нас за почти три месеца. Искам лично да благодаря на г-жа Ивет Добромирова за изключителния професионализъм, за пристрастието й към общата кауза, без които успехът вероятно щеше да бъде по-скромен.
На вас, журналистите, искам да пожелая професионализъм и независимост, независимост не само от изпълнителната власт. Спрямо нас вие я доказахте ясно. Но независимост и от тези икономически и политически кръгове, които не разчитат интереса си в стабилността и независимостта на българската държава. От вас все пак нещо зависи. Не всичко е въпрос на пари. Истината има значение.
Благодаря на всички.