ИНТЕРВЮТА

Румен Радев: За мащабите на корупцията в България можем да съдим по срива на чуждестранните инвестиции и по липсата на осъдени висши държавници - интервю на държавния глава за Нова телевизия

2017-09-13 19:00:00


Водещ Николай Дойнов: На живо от президентството, в следващия един час държавният глава Румен Радев в специално интервю за „Нова“. Здравейте, господин президент!

Румен Радев:
Добре дошли!

Водещ: Драго ми е да ви видим.

Румен Радев
: На мен също.

Водещ: По-късно 235 дни – толкова поне ги изчислихме, след 235 дни на „Дондуков“ 2. Ако можете да опишете този период от близо 8 месеца на поста с три думи, направете го.

Румен Радев:
Динамичен, много натоварен, най-различни дейности, но бих ги групирал в няколко приоритета все пак – суверенитет, законност, външна политика.

Водещ: Това липсваше ли преди вас или вие допълвате картината с вашите действия?

Румен Радев:
Най-добре е когато всеки президент надгражда. В това е смисълът и на президентската институция, според мен.

Водещ: И все пак, равносметката за 8-те месеца – какво ви се случи?

Румен Радев:
Много неща. Много е трудно да се изброят, но все пак бих започнал с едни изрядни избори – това беше важно за цялото общество, налагане на Кохезионната политика в Римската декларация на Европейския съвет. Страшно важно за България, мина с много убеждения, разбира се. Мога да кажа, че водене на една лоялна, но активна проевропейска политика. Не мина и без вета, знаете, на закони, които според мен ощетяват обществения интерес и българската природа. Сезиране на Конституционния съд за СЕТА, отмяна на Постановление 208, макар че то беше прието отново без разбира се да се съобразят с моя призив за един много детайлен анализ на предизвикателствата пред националната сигурност. Бих казал първи стъпки за преодоляване на кризата в отношенията с Русия. Реабилитацията на българската история, а това означава и на нашето достойнство – слагане на край на неуважителното отношение към историческите факти. И много важно – решителни действия в защита на суверенитета на България, особен акцент на Българската армия, настояване за някои законови промени в областта на вероизповеданията и редица други дейности.

Водещ: Горещата тема днес е Русия – по какъв начин тя е заплаха за националната сигурност на България. Ще говорим за това след малко. Ще започнем, разбира се, с една голяма вътрешна тема – гореща новина от последните седмици. Господин президент, да започнем разговора ни от една тема, един страшен бич за хората, който за съжаление се върна напоследък, беше изчезнал за няколко години – отвличанията се завърнаха. Завърна ли се групата на „Наглите“? Не бяха ли усмирени или може би говорим за хора, които ние не знаем и не познаваме, а те действат? Откуп, след това отново и отново отвличания на хора, кажете ми?

Румен Радев
: Мисля, че престъпността в България винаги е нагла. Бандата на „Наглите“ е метафора на несигурността, в която живеят българите. Жителите на малките градове и села от години живеят в несигурност, битовата престъпност е бич, не виждаме реални резултати от борбата с тази престъпност, и това тревожи страшно много хора. Що се отнася за отвличанията – да, това е тревожен симптом, но нека все пак да дадем възможност на органите на реда да си свършат работата. Детайлна информация можем да очакваме от тях.

Водещ: Президентските канали на информация какво казват – очакваме ли скоро да има заловени хора, арестувани хора с предявени обвинения? Хората от тези прозорци нататък очакват действия, защото един син се завърна в едно семейство, и това е прекрасна новина, но ние очакваме оттук нататък какво ще се случи?

Румен Радев:
Въпросът е как се завърна.

Водещ: Именно.

Румен Радев
: Когато се плати и откупи неговата свобода и живота в случая. Темата е трудна. Пак ви казвам, коментарите тук е най-добре да се правят от специалисти, от разследващите. Но опитът показва, че трябва време наистина. Не е въпросът само на място да могат да се пресекат, въпросът е тези хора да бъдат изправени пред съда. Това отнема време за събиране на валидни доказателства. Надявам се и всички ние вярваме, че нашите органи на реда работят с пълна мобилизация за пресичане на това негативно явление, защото то удря по имиджа на България, то всява отново и възражда страхове. Това не е добре за обществото.

Водещ: В крайна сметка говорим за сигурността на хората. Консултативен съвет за национална сигурност след по-малко от месец – на 9 октомври, свиквате вие. Най-голямата тема, може би най-голямата в България за тези 27 години – корупция, идеята за един нов мегаголям антикорупционен орган – този, който ще се бори с корупцията по най-висшите етажи на властта, за да стане, както казвате вие – да бъдат вкарани в някакъв ред българските политици, българският политически елит. Два проектозакона. И докато партиите се боричкат кой е написал закона, кой колко процента копирал от другия, какво очаквате от този Консултативен съвет? Защото хората са свикнали понякога да се замита този проблем, да се пуска прах в очите им до следващия такъв?

Румен Радев: Първо, за мащабите на корупция в България можем да съдим по драматичния срив на чуждестранните инвестиции – те са много важен индикатор, по редица публикации в медиите, и много важно – по липсата на осъдени висши държавници за корупция. Това означава, че имаме проблем. От Консултативния съвет за национална сигурност очаквам не просто сближаване на позициите на управляващи и опозиция. Това е важно, разбира се. Но очаквам ефективни и всеобхватни методи за справяне с този проблем, около които да се обединим.

Водещ: Какво значи това? Вкарване в този нов проект на няколко много големи служби и създаване на една огромна служба – това ли решава корупцията?

Румен Радев:
Аз вече се произнесох по този орган и не искам да се повтарям. Но когато правим законови промени, ние трябва да си отговорим ясно на няколко много важни въпроса, и аз искам да ги поставя като тема за дебат, освен информацията, която изисквам. На първо място с каква цел ние правим този закон? Дали да отговорим на очакванията на нашите партньори от Европа и да им демонстрираме, че правим нещо или да решим жестокия проблем с корупцията както трябва. На второ място, ние трябва да знаем какъв ефект очакваме. Дали след години ще отнемем имущество от някакъв корупционен акт, който вече е изконсумиран, или на място, в реално време ще пресечем корупционните схеми и ще издадем ефективни присъди? И много важно, ние трябва да знаем с какъв инструментариум ще постигаме всичко това. Дали ще стоим и ще чакаме някой да пусне сигнал или някой да подаде една наистина компрометираща имуществена декларация, или ще имаме проактивно, всеобхватно събиране на информация в ход при изпълнението и още при планирането на големи обществени поръчки.

Водещ: Простете, но всичко, което обяснявате сега, това не се ли е правило досега и в момента?

Румен Радев
: Искам да го чуем от всички важни играчи. Вие чули ли сте някакъв наистина обоснован важен доклад, който да показва защо няма осъдени по висшите етажи на властта? Един детайлен анализ. Нека първо да видим какво става там. И разбира се, тук има два подхода – единият подход на ГЕРБ, който залага основно на превенцията, другият подход – на БСП, който акцентира основно на разследването. Според мен, да, трябва да търсим някакво обединение, всеобхватност, но превенцията и профилактиката са за здрав организъм. Когато има гангрена, трябва скалпел. И ако питате за моето мнение, аз вече говорих с всички актьори от съдебната власт, и посетих и Румъния и Италия – две държави с много богат опит и съществени резултати в борбата с корупцията. Моето мнение е, че този орган трябва да затвори цикъла – от сигнал, активно придобиване на информация, през разследване до обвинение. Това е, трябва да имаме ефективни присъди. И само нека да спрем на следния сюжет – когато правим един закон, хубаво е да излезем над сухия текст и да се опитаме да си представим как този закон ще работи на практика в бъдещето. Вие представяте ли си го?

Водещ: Това очакваме ние да разберем от вас, от хората в съдебната система – те убедени ли са от необходимостта и от това той да заработи? Те убедителни ли са?

Румен Радев:
Нека да си представим, че има закон, в който основният акцент е профилактиката, и основният инструмент е чакането на сигнал и имуществената декларация. Да си представим да речем, че има някаква крупна фирма в България, която печели една след друга скъпи обществени поръчки за десетки милиони левове, и да речем, че тя печели още с появяването служебно – другите кандидати отпадат по документи още. Да речем, че една от причините или най-важната причина за това е държавен служител на високо ниво, който се облагодетелства от това. Как оттук нататък ще продължаваме да следим такъв орган – чакаме да дойде сигнал от някой подчинен на този висш държавен служител, който ще си напише имената, телефоните, ЕГН? Може да не се случи. Чакаме този висш държавен служител да си напазарува апартаменти, да си построи големи къщи и някой ден, когато му дойде времето да си пусне имуществената декларация? Аз такива вече глупави държавни служители не познавам. Обикновено след време може да се окаже, че неговите деца са много умни и разгръщат някакъв много сериозен бизнес в чужбина. Или да продължим, за инструментариума, който се предлага. Или когато този висш държавен служител си построи голямата къща и си построи апартаментите, той вече може да не пуска декларация, защото вече може да не е на държавна служба. Оттам нататък той става извън закона. Виждате ли къде е проблемът? Той може никога да не попадне в обхвата на този закон, а да е изконсумирал един корупционен акт и то в големи размери. И най-важното, дори да успеем, да сгреши нещо с имуществена декларация, да е още на държавна служба, ние чак след години ще можем да върнем и то може би част от заграбеното. Много важно – няма да разберем схемите, корупционните, няма да разберем другите участници по веригата, няма да разберем реалният ръководител на тази фирма, която подкупва, кой е. И много важно – той ще остане извън обхвата.

Водещ: Точно затова, с кого да започнат тези разследвани, с коя фирма, с кой висш държавен чиновник?

Румен Радев:
Има си органи, има си служби, които трябва да решат това. Но нека се фокусираме върху настоящия момент, защото и в момента текат много обществени поръчки, и в бъдеще ще има много скъпи обществени поръчки. Много важно – ако ние по модел на държави, където има много ниско ниво на корупция, не хванем да привлечем под отговорност и реалния собственик на тази фирма, той ще остане незасегнат, ще продължи да развращава следващите висши държавни служители, ще продължи да трупа финансова мощ и влияние. Това, което трябва да стане според мен, този орган не да чака някой ден да стане нещо с имуществена декларация или сигнал, но освен сигналите, той трябва да има много, много проактивна функция, той трябва да бъде на място. Зададе ли се някаква обществена поръчка, още да се планира, да се изготвят документации, критерии, комисии, този орган трябва да бъде на място, трябва по всевъзможен начин да събира информация и ако се получат съмнения, да разследва, да събира доказателства, да обвинява и съответния чиновник, и ръководител или собственик на фирма да бъдат ефективно осъждани.

Водещ: Сещам се за КТБ. Всички се сещаме за този прословут случай през последните години. Вие обещахте на бившия банкер Цветан Василев, ако не бъркам, закрила. Така го нарекохте преди няколко седмици, когато стана въпрос за това. Всъщност вие в състояние ли сте да дадете на когото и да било закрила?

Румен Радев:
Първо, всички ние платихме цената за КТБ и затова трябва да знаем истината. Случаят с КТБ трябва да се реши тук в България, а не в чужбина. Само по този начин ние ще придобием вътрешна увереност и вяра, че можем като държава и като общество сами да градим своето бъдеще. Затова призовах и господин Василев да се върне в България, да се изправи пред българския съд и тук да даде своите валидни свидетелски показания, защото само така те могат да имат някаква стойност. А самият факт, че общественият интерес към случая расте и че лично президентът се отнася с такова голямо внимание, е един от важните фактори за гарантиране на неговата сигурност.

Водещ: Вие на страната на господата Цацаров и Пеевски ли сте, така, както самият Цветан Василев ви нарече, ви определи преди време?

Румен Радев:
Аз съм само на една страна – на страната на закона. Както знаете, в дух, в желание за прозрачност разсекретих и публикувах стенограмите от КТБ – нещо, което моят предшественик държеше да остане в тайна от българските граждани.

Водещ: Между впрочем, след публикуването на тази стенограма, вие самият го казахте тогава – не очаквайте кой знае какво – така и стана. Не стана по-ясно от това кой стоеше зад всичко това, кой унищожи и разграби тази банка впоследствие.

Румен Радев:
Стана нещо много важно. Обществените очаквания бяха концентрирани и разколебани между прокуратурата и съда, и между президентската институция. Къде е заровена истината? Нарочно трябваше да бъдат пуснати и обявени тези стенограми, за да се види, че истината трябва да се търси в съда. Там е мястото на истината.

Водещ: Да, така е. Но през цялото време, тъй като в момента го няма в съда господин Цветан Василев, той говори за най-различни прокурори, за участници в цяла верига хора, които са довели банката до това положение и е стигнало до нейното унищожение. Дали е прав или не само съдът ще каже. Но никой не взима отношение по това. Защо? Чакаме да дойде време за съд?

Румен Радев:
Аз вече казах своето отношение – призовавам господин Василев да се яви пред българското правосъдие и тук да изложи своите твърдения и факти.

Водещ: Да дадем възможност на зрителските въпроси. Голяма част от тях, между другото, са свързани не точно с този казус или не само с него, но говорят изобщо за съдебната система в България. Например, един от тях: „Кой според вас трябваше да избере новият председател на Върховния административен съд, новина от последните дни, за следващите 7 години – старият състав, настоящият състав на Висшия съдебен съвет или новият“?

Румен Радев
: Според мен, редно е от чисто процедурна гледна точка да го избере новият състав. Още повече, за първи път имаме състав на Висшия съдебен съвет, който вече е избран по последните поправки в Конституцията от 2015 година, където изборът вече е много по-широк, бих казал и много по-демократичен. Този нов състав ще работи с председателя на ВАС. Така би било логично, според мен.

Водещ: Ще подпишете ли указа за неговото назначение? Днес имаше отворено писмо до вас от юристи, които ви приканват да не го правите.

Румен Радев:
В момента проучвам въпроса. Това е много важен въпрос и трябва време за неговото решаване.

Водещ: Господин президент, днес беше огласен един министерски документ в парламента, който прави преглед на националната сигурност на България през годината. Там се казва ясно, че заплаха за националната ни сигурност, източник на заплаха е Русия. Следващата година по ваша покана в България пристига руският президент. Надявам се тази визита все още да стои и да има вече някаква дата. Искам коментара ви за това.

Румен Радев:
Първо, мисля, че в този документ никъде не пише, че Русия е пряка заплаха за нашата национална сигурност. Но основната теза, изложена там, това е, че руските действия застрашават основната цел за единна, мирна и свободна Европа. И не е лошо да проследим в последните месеци, в които този доклад е изготвен, какво са правили лидерите на тази единна, свободна и мирна Европа. Макрон и Орбан се срещат с Путин; канцлерът Меркел поддържа непрекъснат диалог с Путин. Самата Ангела Меркел каза съвсем неотдавна, че не можем да говорим за сигурност в Европа, ако нямаме конструктивен диалог и конструктивни отношения с Русия.

Водещ: Но рестрикциите в икономиката към Русия от страна на Европейския съюз продължават.

Румен Радев:
Момент, още нещо интересно. Премиерът Борисов и премиерът Ципрас съвсем наскоро заявиха, че България и Гърция ще бъдат мост между Европейския съюз и Русия. Мисля, че най-точно го каза премиерът на Люксембург Ксавие Бетел – време е да спрем да говорим за Русия и да започнем да говорим с Русия.
Аз мисля, че нашите отношения с Русия не трябва да стават заложник на чужди интереси. Явно в България има политици, за които отношенията ни с Русия никога не са достатъчно лоши. Но ние трябва да отстояваме нашия интерес. Очевидно имаме интереси да имаме пряка доставка на руски газ до България през Черно море – това е нещо, което следва да се обсъди, разбира се.

Водещ: Говорим в момента за идването на президента Путин догодина в България – открехваме тази врата ли?

Румен Радев:
Това е само една от темите. И тя кореспондира напълно, разбира се и с желанието на правителството за газовия разпределителен център.

Водещ: Тоест, ако правилно ви разбирам, догодина бихме могли отново да заговорим за онези теми, които вашият предшественик – президентът Първанов, нарече преди години „Голям шлем“. По-късно те бяха забравени. Сега отново ли излизат на масата?

Румен Радев
: Никакви теми не излизат на масата. На масата трябва да сложим българския интерес – прагматичен, подчинен на икономическа логика. Това е според мен, което трябва да направим и да търсим място, така че България да не бъде заобикаляна, каквато е тенденцията напоследък.

Водещ: Но, ако Путин дойде в България догодина, той ще дойде в година, когато България е ротационен председател на Съвета на Европейския съюз. Какъв знак е това и към нашите партньори в Европейския съюз? Това не може да бъде избегнато просто така. Че ние търсим някаква по-самостоятелна политика в стил Унгария и Полша, или?

Румен Радев:
Напротив, това е общата политика на Европейския съюз. Това е точно това, за което говорих преди малко – канцлерът Меркел, нейното становище, нейните препоръки; Макрон, какво още да кажем? Да вземем тогава политиката на ръководството на НАТО. Тя има две страни. Едната е повишаване на нашите способности – отбранителни и за сдържане, но другата е повишаване на конструктивния диалог с Русия. Ето това можем да направим.

Водещ: И все пак натовски войски са вече на границите на Русия, постоянно в НАТО се говори за сериозно морско присъствие в Черно море на Русия.

Румен Радев:
Но и в НАТО самият господин Столтенберг говори непрекъснато за поддържане на един добър конструктивен диалог с Русия.

Водещ: Очаквате ли някакви стъпки на европейските лидери в следващите месеци, а може би и следващата година, по отношение на затопляне на отношенията с Русия?

Румен Радев:
Вече има определени изказвания в тази насока, но точно това казах и преди малко, а премиерът на Люксембург най-добре го каза. Ще го повторя, ако трябва, още веднъж – „Време е да спрем да говорим за Русия и да започнем да говорим с Русия“. Мисля, че това изчерпва всичко.

Водещ: Не знам дали сте в течение с предизборната борба в Германия. Говорихте преди малко за госпожа Меркел. Но при последния телевизионен дебат тя каза нещо много важно – „Ще предложа на лидерите на останалите страни да седнем и да поговорим за това не трябва ли да прекратим всякакви разговори с Турция за влизането й в Европейския съюз“. Това е нещо много важно и за нас. Една огромна армия, една огромна икономика е в съседния двор. В същото време тази страна има огромни проблеми през последната една година.

Румен Радев:
Темата е изключително важна. Тази тема съм я повдигал когато присъствах на съветите в Европейския съюз с всички лидери, разбира се. Тогава ставаше въпрос и за опитите на Турция за вмешателство в нашия изборен процес. Много е важно Европа да има единна политика спрямо Турция. Много е важно обаче да се чуе и нашият глас. За нас Турция определено е страна с дълги традиционни отношения на приятелство, на сътрудничество, на добросъседство. Турция за нас е важен партньор. Разбира се, това трябва да става на базата на взаимно уважение, равнопоставеност и ненамеса. Тези принципи за нас са много важни. Но, когато има сблъсък по какъвто и да е повод ЕС - Турция, този, който има най-голям риск като последствие от този сблъсък, това е България. Затова нашият глас трябва да се чува в тази единна позиция спрямо Турция.

Водещ: Вие споменахте вмешателството на Турция в България, вие споменахте това, че заставате зад принципа за уседналост. Това създаде моментен скандал и в предизборната кампания, и по време на служебното правителство. Все още ли сте на това мнение, заставате зад тази теза?

Румен Радев:
Уседналостта е само един от начините за защита на нашия изборен процес. Наскоро имах среща с председателя на ЦИК затова как върви хода на разработване на система за електронно дистанционно гласуване, която да даде най-сетне възможност на нашите сънародници в чужбина – в Европа, далечни дестинации, като Америка, като Австралия, да могат да гласуват, и то много повече. Разбира се, трябва да бъдем много внимателни, защото тази система трябва да гарантира запазването на идентичност, на тайна и да не компрометира изборите. Но това е друго много важно условие. Но не трябва да допускаме гласуване под строй, както стана на миналите избори. Това е обидно.

Водещ: Кого имате предвид?

Румен Радев:
Знаем го всички. Това е т.нар. „изборен туризъм“, и това се повтаря в повече или в по-малка степен на всички избори. И не само проблемът с изборите. Говорим и за друго постоянно влияние.

Водещ: Именно?

Румен Радев
: Да речем какво става с ислямизацията в гетата.

Водещ: Какво става? Наясно ли сте?

Румен Радев
: Тя върви все пак с чуждо влияние, с чужди финансови средства. Според вас, нормално ли е вероизповеданията в България да се финансират отвън? Нормално ли е преди няколко месеца да гоним шестима граждани на друга държава с явно доказана дейност, насочена против националните интереси на България.

Водещ: Какво решение бихте взели, за да бъде в интерес на България? Това е важно.

Румен Радев:
Аз вече предложих да се мисли за законодателни промени. И по време на консултациите за съставяне на правителство с всички партии, ето тук в съседната зала всички охотно обещаха, че ще се предприемат стъпки за промяна във важни закони – Закона за вероизповеданията, за изборите, за българското гражданство. Това са все фундаментални неща. До момента има ли нещо?

Водещ: Да ви върна, защото това е много важно. Колко засегната е в момента България от тези влияния?

Румен Радев:
Вие може да го видите сами.

Водещ: Не, аз искам вашето мнение.

Румен Радев:
Според мен, най-важното е да не допускаме разрастване на тези влияния. Ние имаме един прекрасен традиционен модел на етническо и религиозно съжителство, и трябва да направим всичко възможно да го запазим. Ние трябва да не допускаме нашите общности – етнически, религиозни, да се капсулират, да се изолират от нашето общество, и духовно да бъдат приобщавани към някакви други държави.

Водещ: Някой би казал, че отваряте фронт конкретно към един етнос, конкретно към една партия?

Румен Радев:
Говоря по принцип. Това важи за всички етноси, за всички  партии. Ние трябва да дадем възможност на всички български граждани, с български паспорти, независимо къде се намират, да могат да гласуват свободно. Но за това трябва институциите в България да си бъдат на място. Не трябва в никакъв случай да се допуска регистрация на партии на етническа основа и с финансирането им отвън. Не трябва да допускаме финансиране на вероизповедания отвън – това вече е дългогодишна практика. Не трябва да стане така. Българската държава трябва да застане и наистина да поеме своята финансова отговорност и да защити своя суверенитет. Трябва, разбира се, и някакви промени в законите. Да се огледаме и в съседните държави какво става. Например, в техните закони за вероизповеданията има напоследък сериозни промени. Не можеш да бъдеш духовен проповедник в тази държава…

Водещ: Ако не взимаш заплатата си от нея?

Румен Радев:
Не само. Ако не си завършил съответно религиозно или педагогическо образование в същата държава, и ако не си положил изпит за език в същата държава.

Водещ: Разбрах. Армията – кръстосахте шпаги напоследък с военния министър и вицепремиер Красимир Каракачанов. Той изпрати една специализирана бригада да помогне на полицията за откриването на един човек, който беше убил жена си и се укриваше от органите на реда. Той отговори ли на вашата критика към него, която беше под формата на писмо?

Румен Радев:
Първо, не кръстосвам шпаги с военния министър. Нямаме никакви лични конфликти, вчера бяхме с него. Разбира се, аз държа законите да се спазват, особено, когато се касае за армията. Армията е една строго регламентирана система и министър Каракачанов в момента навлиза в нея. Но случаят не е нито тероризъм, не е нито разпространение на оръжие за масово поразяване, нито трафик на оръжие.

Водещ: Това е този въпросен чл. 57, който беше променен миналата година в Закона за отбраната. Той дава възможност, по думите на министерството, да участват.

Румен Радев:
В случая тази операция излиза извън закона.

Водещ: Какво ви отговори той?

Румен Радев:
И мога да кажа, че армията е силова институция. Много е важно тази силова институция да действа само в рамките на закона и да не го нарушава. Иначе, може да стане опасно.

Водещ: А именно?

Румен Радев
: Всякакви ситуации, по-добре да не ги коментираме.

Водещ: Момент. Министърът каза така: Защо да може да използват нашите военни хеликоптери, когато има пожари, защо да може да използват нашата бронирана техника, когато става дума за бедствия и аварии, а да не може да използват тук нашите хора.

Румен Радев:
Абсолютно е прав. Затова има ясно регламентирани законови решения, затова има ясно установени процедури, инструкции за взаимодействие между институциите. Ясно дадени заповеди. В този случай, за който говорим, това е прецедент, защото той излиза извън рамките на закона. В момента не говоря дали така трябва да се действа, дали армията трябва да участва в гоненето на криминални престъпници. Може да участва, може да се наложи да участва, но трябва да има законов регламент за това нещо.

Водещ: Какво ви отговори Каракачанов?

Румен Радев:
Днес получих отговора. Той, между другото, не е от него точно, той е от постоянния секретар. Но това, което имам като отговор, се разминава от това, което видях по медиите, дори изказванията на самия министър. Аз мисля, че с министъра на отбраната имаме много добър диалог, и ще се срещнем в скоро време и ще уточним тези въпроси. Те са важни за цялото общество. Вярно е, човек, когато ходи и в Рим, и в Париж, и в Брюксел вижда добре оборудвани и екипирани войници, които наистина следят за обществения ред.

Водещ: Пазят и помагат на службите.

Румен Радев:
Точно така. Но пазят от тероризъм. Но за това нещо явно трябва да има много ясни процедури, подготовка, оборудване. Но пак говоря, това е тероризъм. В момента, законът позволява на армията да действа срещу тероризма, но не срещу криминални престъпници.

Водещ: Господин президент, в края на тази част от разговора ни, след 8 месеца на поста, има ли нужда българският президент от повече правомощия, има ли нужда от повече власт?

Румен Радев
: Винаги съм твърдял, че трябва да търсим български решения на българските проблеми в рамките на Българската конституция.

Водещ: Тоест, нещата за вас са ясни и са решени?

Румен Радев:
Нещата са абсолютно ясни и никога не съм коментирал, никога не съм поставял този въпрос.

Водещ: Балансът между властите е добър?

Румен Радев:
Балансът между властите е изключително важен. Изключително важен.

Водещ: Повече правомощия, повече власт на българския президент не са необходими, това ли ми казвате?

Румен Радев:
Президентът може да уплътни достатъчно своите правомощия със своите действия, със своето поведение. Вие какво имате предвид?

Водещ: Питам ви вие какво имате предвид? Дали тези 8 месеца, които ви дават някакъв опит в управлението, в интерес на истината доста от въпросите са свързани с това дали бихте инициирали референдум на тази тема. Дали опитът ви за референдум с искане, допитване до хората, дали те смятат, че е добре българският държавен глава да разполага с повече правомощия, с повече власт?

Румен Радев:
Не, нямам намерение да инициирам референдум. Това е нещо, което го казах още по времето на моята кандидат-президентска кампания, че аз заставам и ще се съобразявам с Българската конституция такава, каквато е в момента. Не съм повдигал въпроса за повече права. Други изразяват своите опасения напоследък да не би президентът да има повече права.

Водещ: Намираме се в края, за съжаление, на това интервю. Времето винаги тече бързо. Но да се върнем пак на този въпрос, защото ми се струва изключително важен – президентските правомощия в тази страна. Господин Цветанов – Цветан Цветанов, като един от лидерите в ГЕРБ и човек, близък до изпълнителната власт, каза няколко пъти през последните седмици, че вижте, президентството няма такива властови правомощия, с него могат само да се стиковат нещата по отношение на външната ни политика и толкова. Говорихме за това, че президентът не може да назначава бъдещия началник на един такъв антикорупционен орган. Това е отново теза на господин Цветанов. Затова Ви питам отново и за последен път – наистина ли смятате, че няма нужда от повече правомощия?

Румен Радев:
  Не аз повдигам темата за президентска република. Явно има политици, които трудно успяват да скрият страха си от президентската република. Това е разбираемо, защото в една президентска република партократите губят своята власт. Да, господин Цветанов дори твърди, че президентът има само представителни функции. Ако някой наистина вярва в това, ще му напомня, че президентът представлява 7 млн. българи. Нещо повече, той е контрапункт на всеки политик, който си мисли, че стои над Конституцията. Но вижте, проблемът е наистина сериозен, защото референдумът за мажоритарната система ясно показа, че обществените очаквания са за промяна на системата. И ако днешните парламентаристи и управляващи не отговорят бързо на обществените очаквания за борба с корупцията, бедност, сигурност, престъпност, хората ще потърсят друг изход.

Водещ: Как реагира семейството ви, когато казахте вкъщи, че ще ставате президент?

Румен Радев:
С интерес. С притеснение, но и с разбиране, за което им благодаря.

Водещ: А защо трябваше да очаквате разбиране от тях?

Румен Радев
: Защото това влияе и върху живота на всички.

Водещ: О, и още как.

Румен Радев
: Това преобръща живота на всички.

Водещ: Как се справят сега? Как живеят сега?

Румен Радев:
Всеки намира начин да се адаптира и продължава със своите ежедневни занимания.

Водещ: Добре. Вторият ни материал показва адаптацията на семейството ви – вашата и на първата дама на България. Президентската двойка е в светлините на прожекторите – няма как – това вълнува хората навсякъде по света. Казвате ли на първата дама какво да пише във фейсбук, от какво да се пази, как да се облича, как да дава интервюта, ако започне да го прави, разбира се. Все още не го е правила.

Румен Радев:
Обсъждаме, разбира се, проблеми от всякакъв характер. Държим на мнението един на друг, но винаги съм уважавал правото й на лично мнение, както и тя моето.

Водещ: Това по никакъв начин няма да развали взаимоотношенията ви както със съпругата, така и с децата?

Румен Радев:
Напротив, обогатява ги. Сега в момента има толкова много нови теми да обсъждаме, че времето изобщо не стига.

Водещ: А тя казва ли ви как да се държите, как да говорите, какво да правите? Какво, гледайки ви отстрани, кое е добре и кое не е добре за вас?

Румен Радев
: Тя е човек, на чието мнение мога винаги да разчитам. Но, както във всяка една ситуация, крайното решение винаги е мое.

Водещ: Господин Радев, за нас беше удоволствие, ще се видим отново. Благодаря ви за това интервю.

Румен Радев:
И за мен. Благодаря.

 

ОЩЕ ОТ ИНТЕРВЮТА

Румен Радев за ANA-MPA: Гърция и България са "стратегическа ос на стабилност" на Балканите

13 септември 2023 | 16:04
Интервю на президента Румен Радев за Атинско-македонската информационна агенция и София Пападопулу, 12.09.2023 г.

Интервю с президента Румен Радев за предаването „Стълбището“ на Дарик Радио с водещ Константин Вълков

21 януари 2023 | 18:06
21 януари 2023 г.

Интервю с президента Румен Радев за предаването „Стълбището“ на Дарик Радио с водещ Константин Вълков - втора част

21 януари 2023 | 18:06
21 януари 2023 г.

Румен Радев: Модернизацията на Въоръжените сили не е еднократен акт, а непрекъснат процес на повишаване на отбранителните способности и на инвестиции във военнослужещите

7 януари 2022 | 10:10
Интервю на държавния глава за в. „Българска армия“ 7 януари 2022г.

ОТКРИТО УПРАВЛЕНИЕ

e-ДОКУМЕНТИ

ПОСЛАНИЕ ЗА НОВА БЪЛГАРИЯ

БЪЛГАРСКАТА КОЛЕДА

ПОДКРЕПИ ЕДНА МЕЧТА

НАГРАДА ДЖОН АТАНАСОВ

СПОРТУВАЙ С ПРЕЗИДЕНТА

КОНСУЛТАТИВЕН СЪВЕТ ЗА НАЦИОНАЛНА СИГУРНОСТ


Полезни връзки