УКАЗ № 212 ЗА ВРЪЩАНЕ ЗА НОВО ОБСЪЖДАНЕ В НС НА ЗАКОНА ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО МЕЖДУ МВР НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МО НА УКРАЙНА ЗА БЕЗВЪЗМЕЗДНО ПРЕДОСТАВЯНЕ НА БРОНИРАНА ТРАНСПОРТНА ТЕХНИКА, ПОДПИСАНО В СОФИЯ НА 8.08.2023 И В КИЕВ НА 13.11.2023

4 декември 2023 | 12:12

На основание чл. 101, ал. 1 от Конституцията на Република България

П О С Т А Н О В Я В А М :

Връщам за ново обсъждане в Народното събрание Закона за ратифициране на Споразумението между Министерството на вътрешните работи на Република България и Министерството на отбраната на Украйна за безвъзмездно предсоставяне на бронирана транспортна техника, подписано в София на 8 август 2023 г. и в Киев на 13 ноември 2023 г.

 

М О Т И В И

ЗА ВРЪЩАНЕ ЗА НОВО ОБСЪЖДАНЕ В НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ НА ЗАКОНА ЗА РАТИФИЦИРАНЕ НА СПОРАЗУМЕНИЕТО МЕЖДУ МИНИСТЕРСТВОТО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ И МИНИСТЕРСТВОТО НА ОТБРАНАТА НА УКРАЙНА ЗА БЕЗВЪЗМЕЗДНО ПРЕДОСТАВЯНЕ НА БРОНИРАНА ТРАНСПОРТНА ТЕХНИКА, ПОДПИСАНО В СОФИЯ НА 8 АВГУСТ 2023 Г. И В КИЕВ НА 13 НОЕМВРИ 2023 Г.

Уважаеми народни представители,

Със Закона за Ратифициране на Споразумението между Министерството на вътрешните работи на Република България и Министерството на отбраната на Украйна за безвъзмездно предоставяне на бронирана транспортна техника, подписано в София на 8 август 2023 г. и в Киев на 13 ноември 2023 г., България се лишава от военна техника с наличното към нея въоръжение и резервни части. Като държавен глава и върховен главнокомандващ на Въоръжените сили на Република България съм длъжен да обърна внимание за възможните негативни последици от това решение и да предоставя възможност за ново обсъждане.

Видно от мотивите, придружаващи закона, както и от предшестващото го Решение на Народното събрание от 21.07.2023 г. за допълнително предоставяне на военно-техническа подкрепа за Украйна, техниката, която България се задължава безвъзмездно да отдаде следва да е „с отпаднала необходимост за нуждите на Министерството на вътрешните работи“. Считам, че това обстоятелство не е достатъчно добре обследвано от народните представители.

От дискусиите при приемането на законопроекта в Народното събрание е видно, че голяма част от тях не са били запознати с конкретния списък на предоставяната техника към момента на гласуването, което ги поставя в невъзможност да преценят дали тя действително е с отпаднала необходимост. Във водещата парламентарна комисия по отбрана само един неин член е взел участие в обсъждането, а от дебатите в пленарната зала става ясно, че едва няколко народни представители са се запознали с Приложение № 1 към Споразумението. Провеждането на двете гласувания в рамките на един ден допълнително ограничи възможността на депутатите да се информират за точните параметри на Споразумението, преди да го ратифицират.

Така не са взети предвид военновременните задачи, вменени на Министерството на вътрешните работи. Тяхното изпълнение е поставено под въпрос без наличието на бронирана техника, а с такава, след изпълнение на споразумението, министерството няма да разполага. Лишаването на Министерството на вътрешните работи от способности не е съпътствано с каквито и да било постъпки за придобиване на нова бронирана техника. Не е известно дали такова е планирано и за кога. В проекта на Закон за държавния бюджет за 2024 г. не са предвидени средства за придобиване на необходимото за изпълнение на военновременните задачи на МВР оборудване.

Още повече, че и в момента Главна дирекция „Гранична полиция“ не разполага с достатъчно количество от нужната й високопроходима техника. Понастоящем този дефицит се компенсира с транспортна техника от Българската армия. Предоставяната с това Споразумение на Украйна бронирана високопроходима транспортна техника би могла да се ползва при защитата на българската граница – въпрос от съществена важност, както за вътрешната сигурност, така и за изпълнението на външнополитическия приоритет на страната за пълноправното присъединяване на България към Шенгенското пространство. Такава техника е особено необходима на фона на лошото състояние на прилежащите към възпиращото съоръжение пътища, които са истинско изпитание за разполагаемата в момента техника.

Важно е да се отбележи, че предоставяната техника е особено подходяща за ползване във високопланинските погранични райони и при тежки зимни условия. Това е особено необходимо за изпълнението на мисията на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, призвана да оказва помощ на населението при бедствия и аварии, вкл. в трудно достъпни зони. Пресни са примерите от наводненията в Карлово и Царево, когато Министерството на вътрешните работи отново разчиташе на способностите на Българската армия, за да изпълни своевременно и ефективно законово установената си мисия. Климатичните промени предполагат, че случаите, когато службите за защита на населението ще се сблъскват с подобни предизвикателства ще зачестяват, което налага укрепването, а не отслабването им.

Уважаеми народни представители,

Предвид изложените мотиви и убеждението, че сигурността, здравето и живота на българските граждани следва да бъдат първостепенен приоритет, упражнявам правото си по чл. 101, ал. 1 от Конституцията на Република България да върна за ново обсъждане Закона за Ратифициране на Споразумението между Министерството на вътрешните работи на Република България и Министерството на отбраната на Украйна за безвъзмездно предоставяне на бронирана транспортна техника, подписано в София на 8 август 2023 г. и в Киев на 13 ноември 2023 г.

 

                                                                              РУМЕН РАДЕВ

                                                                                                                              ПРЕЗИДЕНТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 

 

 

 


 

 

Още от ПРЕЗИДЕНТ


ОТКРИТО УПРАВЛЕНИЕ

e-ДОКУМЕНТИ

ПОСЛАНИЕ ЗА НОВА БЪЛГАРИЯ

БЪЛГАРСКАТА КОЛЕДА

ПОДКРЕПИ ЕДНА МЕЧТА

НАГРАДА ДЖОН АТАНАСОВ

СПОРТУВАЙ С ПРЕЗИДЕНТА

КОНСУЛТАТИВЕН СЪВЕТ ЗА НАЦИОНАЛНА СИГУРНОСТ


Полезни връзки