Златко Минев (2020)

8 октомври 2020 | 15:03

Златко Минев е доктор по приложна физика в университета Йейл, САЩ. Понастоящем е изследовател в компанията IBM Quantum в гр. Ню Йорк. Основните му постижения в изследването на квантовите скокове променят установени вече век разбирания и теории в квантовата физика. Направеното от него откритие в тази област разрешава 100-годишен спор между учените Бор, Шрьодингер и Айнщайн – главните архитекти на квантовата физика. Благодарение на пробива му е доказана възможността квантовите скокове да се прогнозират и контролират, а бъдещите квантови компютри да могат да решават задачи, които класическите компютри не биха могли. Д-р Златко Минев усъвършенства откритието си в нова технология, като проектира система за обратна връзка, която да управлява бъдещето на квантовите скокове чрез тяхното контролиране, "хващане" и "връщане". На технологично ниво, резултатите от неговите изследвания довеждат до най-чувствителните и с най-висока разрешителна времева способност квантови измервания и обратна връзка до момента, проправяйки пътя към значително подобрена технология за квантови компютри и сензори. Използвайки това, вече може да бъде предвиден скок почти идеално, преди той дори да се случи — отваряйки вратата за радикално нов път за развой в коригирането на грешките в квантовите компютри.

Резултатите на д-р Минев предизвикват голям интерес в световните научни среди. Проектът му е избран като откритие на годината, и се превръща в най-доброто откритие по Математика/Физически Науки в Top 50 Discoveries of the Year на списание Discover. Публикуваната от д-р Минев статия за неговия проект е призната в световните медии и обявена за най-харесваната и четена история на Yale News за 2019 г. През 2020 г. е избран като един от 35-те “Глобални Иноватори под Възраст 35” (35 Global Innovators Under 35), в категорията “Визионери” в престижната класация на MIT Technology Review.

Д-р Минев се занимава и с популяризиране на науката сред младите хора. Преподава в безплатната и отворена за всеки лятна школа Qiskit (Qiskit Global Summer School) за квантови изчисления с над 4,000 студенти. Основава и ръководи национална организация Open Labs, от 2012 г., която вдъхновява и създава пътища за научна кариера на млади хора. За резултатите, постигнати с OpenLabs, той е удостоен с престижната награда на Йейл „Yale-Jefferson“ за обществени заслуги.

Още от ИНИЦИАТИВИ