РЕЧИ И ИЗЯВЛЕНИЯ
Изявление на президента Росен Плевнелиев след консултациите с политическите сили, представени в националния и в Европейския парламент
2014-08-01 15:59:00
Добър ден и добре дошли на всички.
В опит последен да потърся национално съгласие по темата с актуализацията на бюджета, така необходима за народа, за икономиката, стартирах днес поредния рунд от консултации. Видяхте ги, те се излъчваха пряко в националната медия. Това не беше случайно. Търсех много ясната позиция, че народът трябва да знае какви са аргументите на всяка една от политическите сили и защо ще се стигне или няма да се стигне до такава актуализация. Какви са аргументите на едната и другата страна.
Чух обвинения, нека набързо да коментирам по тях.
Президентската институция участвала в предизборна кампания. Не, президентската институция не участва в предизборна кампания и не взима страната на ГЕРБ или на БСП. Но президентската институция взима страната на пациентите, на болниците, на строителите, на общините и страната на възможността да бъдем достоен член на Европейския съюз, който да се ползва с чест от предоставените европейски инструменти. И президентската институция взима страната на финансовата стабилност в тази държава и в един много тежък, труден за нацията момент.
Служебното правителство трябвало да се занимава само с избори, затова няма да му дадат и бюджет. Но очакват от него да реши за седми блок на АЕЦ „Козлодуй“ и очакват от него да решава всички наболели проблеми в държавата. Служебното правителство щяло да получи празен чек. Служебното правителство иска, с едно изречение, да получи това, което вече служебното правителство на Стефан Софиянски е получавало от доминиран отново от социалисти парламент в далечната 1997 г., в труден отново момент за нацията - мъничко гъвкавост и малко повече стабилност. С едно изречение, в което се казва, че служебното правителство би могло, при нужда, при необходимост, да сключва договори с международни финансови институции за социална защита и финансова стабилизация и то с международни финансови институции при последваща ратификация на Народното събрание. Това ли е празен чек, че е при последваща ратификация, празен чек ли е, че е при необходимост и е само за финансова стабилизация и социална защита. Празен чек ли е, че служебното правителство иска, в случай на нужда, да се обърне към Европейската комисия, към Европейската централна банка, към Европейската банка за възстановяване и развитие и към Европейската инвестиционна банка, това е празният чек на тези, които днес политизират и не искат да дадат решение по наболелите на нацията проблеми, а те не са един и два.
А може би имат план да дестабилизират в следващите месеци и затова служебното правителство, единственото, което ще трябва да прави, е да реже, не да плаща, да реже.
Ако не ревизираме бюджета, това ще бъде съдбата на служебното правителство - да реже. Държавата ще бъде съзнателно спъната и дестабилизирана, въпреки че обещанието тук в президентството беше точно обратното, че всички търсим по-високо ниво на стабилност. Виждам опит да се вържат нарочно ръцете на служебното правителство и то да му се прехвърли удобно нечий чужд грях или чужди грехове.
Няма как да приема това и затова търся решение и за еврофондовете в държавата, и за общините, и за строителите, и за пациентите, и за финансовата стабилност, и за честните клиенти на банките, и за всичко останало. Отговорността обаче, освен моя, е и на парламентарно представените политически сили, които имат шанс последен, до понеделник да направят така необходимата ревизия на бюджета. И тук отговорността ще се носи от тези, които по тактически съображения и въоръжени с партийната пропаганда и опорни точки, пропускат опорните точки на пациентите, на общините, на строителите, на болниците, на университетите, включително и на Европейската комисия.
И, за съжаление, когато видях последния театър в парламента, взех смелото решение да стартирам този последен рунд на консултации, за да се опитам да помогна да търсим диалог, да търсим съгласие и преди всичко да търсим решение за повече стабилност в държавата. Тук няма как да се съобразявам с каквито и да било тактически интереси, защото никакви тактически интереси не могат да бъдат над публичните интереси и никакви тактически интереси не могат да стоят над финансовата сигурност, над проевропейската интеграция и ориентация на България. Никакви тактически интереси не могат да стоят над училищата, над болниците, над общините и над българските достойни строители, които чакат да им платят 1 млрд., за да могат да излязат удобно цифрите в последната седмица, преди да дойде лошото служебно правителство, което ще влоши дефицита, който се твърди, че е 1,9%, но вероятно вече е над 3%, което ще намали фискалния резерв, който се твърди, че е 8%, но далеч не е там, защото от тези 8%, 3 млрд. са пари, които единствено и само могат да се ползват за връщане на дълг, който е в падеж на 15 януари, ако не, имаме сериозен проблем. Другият 1 млрд. е на строителите, които не са си получили парите, за да може едно финансово министерство да покаже едни хубави цифри.
Бях достатъчно честен да посоча и проблема с еврофондовете, където ако не се актуализира бюджетът, няма пари да платим финансови корекции, с които да можем да отпушим две замразени оперативни програми за над 4 млрд. лв. Няма да намерим 200, за да платим и ускорим 4 млрд. Нещо повече, по правилото за управление на фондовете, освен N+2, имаме и N+3. Това означава, че планираните в края на 2014 г. суми не могат да се прехвърлят за 2015 г. Планирали сме да разплатим 3 млрд., платен е 1 млрд.. Какво ще стане с другите 2 млрд., ако не се ревизира бюджетът. Кой ще плати на строителите, кой ще плати финансовите корекции на Европейската комисия, за да може до края на годината да ускори 4 млрд. и да усвои 2 от тях. Още отсега ви казвам, стотици милиони ще бъдат изгубени. Но ако няма ревизия на бюджета, ще бъдат и повече.
И не мога да разбера как може политическият подход да има надмощие над чисто рационалния експертен и коректен прочит на това какво има да се върши в държавата и няма да допусна служебното правителство да бъде удобно извинение за липсата на желание да се вземат отговорни решения сега, в интерес на гражданите, в интерес на болниците, в интерес на икономиката на България.
Апелирам да се промени подходът. Надявам се, апелирам, моля в понеделник да се съберат всички народни представители и да покажат отношението си в последния ден на отиващото си 42-ро Народно събрание, да разменят аргументи, мнения, позиции, да кажат истината, да помислят не просто само до понеделник или за вчера, а да помислят и до края на годината и да дадат решение. Защото, ако те не дадат решение, е много вероятно ние да имаме наистина по-високо ниво на нестабилност, а не обратното, което си пожелахме, повече стабилност. В понеделник е последният час и аз се надявам на отговорно отношение. И затова, и организирах публично тази консултация, за да видите, за да чуете и да споделя с вас моята дълбока тревога, че ако бюджетът не се ревизира, не се дават решения съзнателни в куп сектори на икономиката и служебното правителство в следващите месеци ще се сблъска със сериозни проблеми, които ще бъдат изкуствено създадени, нарочно произведени, само защото няма желание от националноотговорно гласуване по важни за народа теми и преди всичко вече смлени и доведени до гласуване на второ четене. Това не е моят бюджет, той е на министър-председателя Орешарски.
Но дори и те, които дълго време криха истината за приходите, накрая показаха, че има дълбок проблем там. Дори и те, които дълго време не казваха истината за спрените плащания, аз трябваше да получа писма от общини, от строителни организации, от камари, от профсъюзи, от синдикати, за да разбера, че това е така. И каква е цената на красивите цифри, които след това ще отидат в опорните точки, да бъдат разхождани по митингите колко бил хубав дефицитът и колко бил хубав бюджетът, ако това е на цената на 30 хиляди безработни строители следващия месец, защото не са им платили 1 млрд.; ако това е на цената на 1 млрд. загубени до края на годината, защото не искат да дадат пари, за да се ускорят еврофондовете и ако това е на цената в бюджета в случай на проблем със системна банка, която в момента е под сериозен надзор на Българска народна банка? Каква е цената и кой ще я плати.
За мен е важно да чуете от мен моето много сериозно притеснение и, разбира се, да апелирам за решения, за решаване на проблеми, а не създаване изкуствено на допълнителни проблеми, може би за да се заметат следите на някои или може би, за да си мислим, че ако цифрите не излязат сега, а след две седмици, ще има някаква разлика.
Служебното правителство ще извади всички цифри в държавата. За това ще му трябват със сигурност поне две седмици. И не защото правим предизборна кампания, и не защото обслужваме когото и да било, освен народа - да знае истината кой носи отговорността. В понеделник имаме шанса с честен прочит на цифрите в държавата, с коректен анализ, не с партиен, а с национално отговорен подход по цифрите и бюджета в държавата и дано, нека да си пожелаем, в понеделник все пак да има умно и мъдро решение за повече стабилност в държавата, така както се разбрахме.
Благодаря ви.