ИНТЕРВЮТА

Интервю на президента Румен Радев за предаването "Неделя 150“ по програма "Хоризонт“ на Българското национално радио - I част

2017-05-21 12:19:00

Водещ Диана Янкулова: Президентът Румен Радев е гост на „Неделя 150“ по „Хоризонт“. Ще говорим за първите 100 дни от мандата на държавния глава и ще се опитаме да преодолеем изкушението в този разговор и да започнем от злободневните теми за коментар. Ще подредим темите и въпросите така, както смятаме, че те са в дневния ред на хората – не на политиците, не на журналистите. Здравейте, добре дошъл, г-н Президент.

Румен Радев: Добро утро на Вас и на вашите слушатели.

Водещ Диана Янкулова: Благодаря от тяхно име, че избрахте „Хоризонт“ за този разговор. Вече назначихте първия Консултативен съвет по национална сигурност. Насрочихте го за 30 май. Ясна е и темата – „Рискове и заплахи за националната сигурност на Република България и необходими мерки за нейното укрепване“. Какво Ви безпокои? От какъв политически консенсус се нуждае националната сигурност на страната ни?

Румен Радев: Безпокои ме това, което безпокои всички българи. Всички виждаме, че средата за сигурност и в регионален, и в глобален план е изключително сложна. Това генерира, разбира се, потенциални заплахи и рискове за сигурността на всички ни. Затова насрочих и този първи Консултативен съвет за национална сигурност, за да може да бъдат изложени и дискутирани тези рискове и заплахи, да оценим каква е нашата възможност да отговаряме реално в момента и в перспектива на тези предизвикателства. Също така какво е състоянието на въоръжените сили, на МВР, на специалните служби, от какви промени имаме нужда, защото много от стратегическите документи вече са остарели – те не съответстват на тази съвременна среда за сигурност, какви организационни мерки трябва да се предприемат, какви финансови – това е изключително важно. И трябва наистина да постигнем консенсус – тези 2%, за които говорим, кога ще бъдат достигнати като процент от БВП за разходи за отбрана, в какво точно ще бъдат инвестирани и по какъв начин. И това не касае само Въоръжените сили – пак казвам, и МВР, и службите – те всички имат своите проблеми. Националната сигурност е комплексно понятие. Тя се простира от външните заплахи до гарантиране на сигурността на всеки български гражданин. И тук трябва да имаме една дългосрочна политика, така че да бъдат фокусирани усилията на всички институции по най-ефективен и ефикасен начин.

Водещ Диана Янкулова: Този консултативен съвет обаче ще бъде след срещата на НАТО на 25 май в Брюксел. Вие ще водите делегацията. Има ли опасност там да покажем различни български позиции? Питам, защото на последното заседание на Министерския съвет, стенограмата, която беше публикувана, изразява такова опасение. Красимир Каракачанов – вицепремиер и министър на отбраната дори използва израза - „Президентът няма право на мнение по българската позиция на срещата в НАТО“.

Румен Радев: Първо искам да напомня на г-н Каракачанов, че президентът се избира пряко от целия народ и неговата легитимност не произтича от изпълнителната власт. Ако на своите заседания до момента и в Брюксел, и в Малта на Съветите на Европейския съюз, ако бях следвал само подадените декларации, подготвени опорни точки от министерствата, в момента нямаше в Римската декларация да има залегнали ясни приоритети за Кохезионната политика, в момента нямаше да има на бюрото и на г-н Юнкер, и на г-н Туск, и на г-жа Меркел предложения от България за оперативен план за противодействие в случай на ескалация на миграционния натиск по нашите граници, нямаше да има тези 425 млн. евро като предложение за дооборудване на „Гранична полиция“ на България за борба с нелегалния трафик. Не става въпрос да се четат някакви готови подготвени декларации. Обстановката на тези съвети е много динамична и точно благодарение на начина на формиране на позиции на България на тези съвети, на които аз участвах, вече се говори, и то открито, че България се връща като фактор във външната политика. България започна открито да поставя проблеми, България започна да отстоява позиции, България започна да защитава своите интереси, да предлага общоевропейски рационални решения. Затова не приемам изобщо такава констатация в никакъв случай. Президентът има правомощия във външната политика и свой глас, и те не произтичат от зададени точки на правителството. По-скоро ме притеснява как ще бъде приет г-н Каракачанов в Европа след последните скандали в неговата коалиция. Но едно е важно – трябва да се търси консенсус по тези въпроси. Аз съм открит за диалог и готов. Наистина България трябва да има единна външна политика. Нагледахме се на ситуации, в които има разнобой. Това определено не е добре.

Водещ Диана Янкулова: Г-н Каракачанов беше приет от генералния секретар на НАТО Йенс Столтенберг. Една снимка беше показана чрез българските медии и придружена с коментар, че не всички външни министри са имали такава оказана чест. Как ще работите с г-н Каракачанов като върховен главнокомандващ на армията, защото се забелязва още от първите десетина дни от неговото министерстване една тенденция за ревизия на документи, на решения от служебното правителство по-рано? Тук само два примера ще посоча – Красимир Каракачанов изтегли доклада за състоянието на обраната и Въоръжените сили, който служебният военен министър беше внесъл в Народното събрание за периода 2016 година. Каза и че отново ще бъде обсъждано решението на експертната комисия за избор на оферта за покупка на нов изтребител за бойната авиация.

Румен Радев: Първо, г-н Каракачанов е опитен политик. Той е и със сериозен опит в Комисията по отбрана. Сигурен съм, че познава добре проблемите на Въоръжените сили. За мен е много важно, че той милее истински за Българската армия и това му личи. Аз наистина вярвам, че той ще бъде един добър министър на отбраната. Разбира се, мога да го посъветвам за някои стъпки, които той предприема. Първо, изтеглянето на доклада за състоянието на обраната и Въоръжените сили – това за мен е абсурдно. Не можем да очакваме болният да оздравее, ако се скъса диагнозата. Ние стигнахме до днешното състояние на Българската армия точно поради дълги години производство на такива доклади – розови доклади, които замитат проблемите. Това не работи в полза на армията, тези доклади дават само индулгенции на политиците, когато вземат решения по отношение на армията – да я пренебрегват, както се случваше дълги години до момента. Проблемите на армията могат да бъдат решавани само когато говорим истината и когато обсъждаме и решаваме реалните проблеми на армията.

Водещ Диана Янкулова: Да припомним за слушателите – става дума за едно инфарктно изречение, един извод, който се прави в този доклад за състоянието на обраната и Въоръжените сили, и той е, че тя е на ръба на своите възможности да изпълнява конституционните си задължения. А причините са две – едната е системното недофинансиране на този сектор, „благодарение“ на което изостана модернизацията на техниката на армията и то във всички видове въоръжени сили и човешкият фактор, който не е мотивиран да служи за ниската заплата и за лошата материална обезпеченост.

Румен Радев: Изводите наистина са изключително тревожни, те са реални, особено по отношение на човешкия фактор. 20% недокомплект – това е изключително много. А за отделни формирования на Сухопътни войски и като цяло в Сухопътните войски при войнишкия състав този недокомплект е 30%. Да не говорим за социалния статус на военнослужещите и цивилните служители – те също са важни. Да не говорим за тяхната мотивация. Но този доклад не се задълбочава поради неговата откритост в други важни проблеми. Ако вече задълбаем в състоянието на техниката и въоръжението, ще стигнем до още по-тревожни констатации. Давам само един пример – от всички изтребители „МиГ-29“, които летят в момента, от 2 години би трябвало те да са на земята. Всичките летят с удължен ресурс, който върши нашия пенсиониран технически състав по решение на командването на Военно-въздушните сили (ВВС). Този състав не е легитимиран, не е сертифициран да върши такова удължаване на ресурса, това не е негово задължение.

Водещ Диана Янкулова: Ако стане нещо лошо, не дай Боже?

Румен Радев: Ако стане нещо лошо, да чукнем на дърво, аз вярвам в нашия инженерно-технически състав, той е прекрасен. Вярвам в нашите летци, които поеха риск да летят на тази техника, отговорност ще носят тези хора, които са си слагали подписа – аз в това число, началник щаба на ВВС по това време, инженерно-технически състав. Проблемите наистина са сложни, те не търпят отлагане – това искам много сериозно да заявя.

Водещ Диана Янкулова: Казахте в словото си на парада на 6-ти май, че политиците вземат решенията. Но не политиците ще експлоатират тази техника. Това беше намек да се пренебрегнат някои политически аргументи, когато в такива големи модернизационни проекти се сблъскват политическата целесъобразност, съюзническата вярност и експертизата на военните. Наблюдаваме от години този сблъсък. Може би затова толкова бавно се движим в процеса на модернизация. Сега за изтребителите ще бъде епична битката. Каква е вашата прогноза – политиците ли ще надделеят или все пак военните експерти, които казаха, че 1.5 млрд. български лева, отделени от данъкоплатеца, все пак е добре да купим нови самолети.

Румен Радев: Аз не искам в никакъв случай да се противопоставят политици на военни експертизи. Ще има ефективен и ефикасен резултат само тогава, когато има наистина синхрон, когато има разбиране, и когато се гледа отговорно и държавнически на този проблем. Какъв е пътят в един нормален процес? Повярвайте ми – борбата тук не е за самолета, какъв точно да бъде той. До момента никъде не съм казал тип самолет, който предпочитам, макар че вече ми вкараха в устата определен тип. Борбата е за процедурата, за нейната обективност, за нейната прозрачност. Това, което се следва към момента е една изключително обективна и прозрачна процедура, гарантираща равнопоставеност. Тя е изградена на една сложна и стройна методика. Това е мултикритериен анализ. Тук с години работят много хора – експерти, специалисти. Тя отчита всички фактори и финансови, военнотехнически.

Тази методика за избор декомпозира изискванията от високо политическо ниво, през стратегическо и оперативно, докато се стигне до конкретни тактико-технически критерии и показатели. И мога да ви кажа, че не приемам никакви политически спекулации, не приемам това безотговорно политическо бръщолевене по темата на хора некомпетентни, незапознати с проблема, които водят разни внушения, че видите ли дадени партии не участвали в задкулисни преговори. Нито е имало задкулисие, нито са водени някакви преговори. Важно е да се разберем.

ОЩЕ ОТ ИНТЕРВЮТА

Румен Радев за ANA-MPA: Гърция и България са "стратегическа ос на стабилност" на Балканите

13 септември 2023 | 16:04
Интервю на президента Румен Радев за Атинско-македонската информационна агенция и София Пападопулу, 12.09.2023 г.

Интервю с президента Румен Радев за предаването „Стълбището“ на Дарик Радио с водещ Константин Вълков

21 януари 2023 | 18:06
21 януари 2023 г.

Интервю с президента Румен Радев за предаването „Стълбището“ на Дарик Радио с водещ Константин Вълков - втора част

21 януари 2023 | 18:06
21 януари 2023 г.

Румен Радев: Модернизацията на Въоръжените сили не е еднократен акт, а непрекъснат процес на повишаване на отбранителните способности и на инвестиции във военнослужещите

7 януари 2022 | 10:10
Интервю на държавния глава за в. „Българска армия“ 7 януари 2022г.

ОТКРИТО УПРАВЛЕНИЕ

e-ДОКУМЕНТИ

ПОСЛАНИЕ ЗА НОВА БЪЛГАРИЯ

БЪЛГАРСКАТА КОЛЕДА

ПОДКРЕПИ ЕДНА МЕЧТА

НАГРАДА ДЖОН АТАНАСОВ

СПОРТУВАЙ С ПРЕЗИДЕНТА

КОНСУЛТАТИВЕН СЪВЕТ ЗА НАЦИОНАЛНА СИГУРНОСТ


Полезни връзки